סגל, צוות וסגל אורח

מנהלת

אפרת ארן

מנהלת, בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית

לפני הצטרפותה לבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית הייתה אפרת משנה למנכ"לית "אלומה" וכן סמנכ"לית תוכן ופיתוח מקצועי בארגון. בתפקידה זה הובילה תוכניות ומהלכים נרחבים לשם צמצום הפערים החינוכיים-חברתיים ולקידום מוביליות חברתית של בני נוער וצעירים בחברה הישראלית כולה, בשותפות עם השלטון המרכזי והמקומי ועם קרנות וארגונים. לפני כן עבדה בקרן רש"י – בפרויקטים חינוכיים ובקידום נושאי מדיניות. אפרת מילאה שלל תפקידים בכירים בחברת אינטל בארץ ובחו"ל, וצברה ניסיון בחשיבה אסטרטגית ובקביעת מדיניות. לאפרת תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול ותואר שני במנהל עסקים בתוכנית Kellogg-Recanati Executive MBA – שניהם מאוניברסיטת תל אביב. אפרת היא בוגרת מחזור כ"א בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית.


סגל

פרופ' אימן אגבאריה

חבר סגל

פרופ' אימן אגבאריה הוא חוקר, משורר, מחזאי ופעיל חברתי. הוא מכהן כפרופסור חבר בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך באוניברסיטת חיפה. בשנת 2016 שימש חוקר אורח במרכז לחקר החינוך האסלאמי במכון לחינוך באוניברסיטת לונדון ובמוסד ללימודי אסלאם באוניברסיטת וינה. הוא השלים שני תארים שניים: תואר בפיתוח בינלאומי ושינוי חברתי מאוניברסיטת קלארק בארה"ב ותואר בקרימינולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נוסף על כך לאימן תואר שלישי כפול מהאוניברסיטה של מדינת פנסילבניה בלימודי מדיניות ותאוריה בחינוך ובלימודי חינוך בינלאומי והשוואתי. את לימודי הפוסט-דוקטורט השלים באוניברסיטת קיימברידג׳ בבריטניה. תחומי התמחותו הם סוגיות של מדיניות ופדגוגיה בחינוך לאזרחות, בחינוך אסלאמי ובהכשרת מורים בקרב מיעוטים דתיים ואתניים. בעבר מילא תפקידים בכירים בחברה למתנ"סים, בארגון שתי"ל, במכללה האקדמית בית ברל, בוועדת המעקב לענייני חינוך ערבי ובמרכז דיראסאת למשפט ומדיניות. שיריו הופיעו באנתולוגיות רבות ובשפות שונות, וארבעה מחזות שלו הועלו על הבמה.​ אימן מרצה בבית הספר בתחומי החינוך והפילוסופיה.


ד"ר ליה אטינגר

חברת סגל

ד"ר ליה אטינגר היא מנהלת אקדמית במרכז השל לקיימות ועמיתה בכירה במכון שחרית לפוליטיקה חדשה. כמו כן היא מלמדת קיימות באוניברסיטת תל אביב. לליה תואר דוקטור בביולוגיה מהאוניברסיטה העברית. עבודת הדוקטורט שלה ומחקר הפוסט-דוקטורט באוניברסיטת ברקלי ובאוניברסיטה העברית עסקו באבולוציה ובפילוסופיה של הביולוגיה. את נושא הקיימות החלה ליה ללמוד ולחקור באופן אוטודידקטי לפני כשלושים שנה, ומאז היא עוסקת בהנגשת הידע ובחיבורים שבין מדע, חברה, כלכלה ותרבות. ליה היא בוגרת מחזור ג' בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית אחראית ליה על תחום לימודי הבחירה וההעשרה.


ד"ר טלי אשר

חברת סגל

ד"ר טלי אשר היא מרצה במכללת סמינר הקיבוצים בחוג לספרות. בעבר שימשה במגוון תפקידים במערכת החינוך. טלי מנחה סדנאות כתיבה, מתמחה בהנחיית צוותי רפואה, טיפול וחינוך, ופועלת לטובת הנכחת המעשה הספרותי במרחב הציבורי. לטלי תואר שני בספרות עברית מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר דוקטור בספרות מאוניברסיטת תל אביב. כמו כן היא בוגרת תוכנית "משכילות" במכון שלום הרטמן (2021-2019). מחקרה, שעוסק במשמעויות הספרייה בספרות העברית מתקופת ההשכלה ועד המאה העשרים ואחת, זיכה אותה בפרס דב סדן (2021). מאמריה פורסמו בכתבי עת שונים ובספרים "העבריות החדשות", "פדגוגיה מתבוננת: תיקון עולם" ו-Jewish Writers of the Twentieth Century. ספריה: "דרושה סבתא" (צלטנר, 2018) ו"החיים שלנו סוף" (פרדס, 2022). טלי פרסמה מיצירותיה בכתבי עת שונים, בהם "הו!", "ננופואטיקה", "אלכסון", "המוסך" ו"משיב הרוח". המסה "מונולוג עם דיאלוגים" זיכתה אותה בציון לשבח מטעם מכון ון ליר (2023). משמשת כחברת ועד מנהל בעמותות "רוח צעירה" ו"בית עגנון", והיא עורכת ומגישה את הפודקאסט "מי רוצה נס". בבית ספר מנדל מנהיגות חינוכית טלי לוקחת חלק בלימודי רוח וחינוך, ואחראית על לימודי ההוראה. טלי היא בוגרת מחזור כ"א בבית הספר.


ד"ר יהודה בן-דור

חבר סגל

ד"ר יהודה בן-דור שימש כעו"ד באגודה לזכויות האזרח בישראל, לימד ב"אלול" – מרכז ללימודי יהדות בשנותיו הראשונות, היה בין מייסדי מרכז "יסודות" ללימודי יהדות ודמוקרטיה ואף לימד בו. תחום העניין העיקרי שלו הוא מסורות תרבותיות ופלורליזם: היחס בין זהות למסורת תרבותית; תנאי החניכה למסורת תרבותית; ואפיון הקושי, האתגר והפוטנציאל שבמפגש בין מסורות תרבותיות – זאת מתוך עיון ביחסים הפנימיים שבין שפה, משמעות ואורחות חיים, ובהתבסס על טקסטים מהפילוסופיה המערבית, מהמחשבה היהודית ומהספרות. בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, יהודה אחראי על תחום לימודי הרוח והיהדות, ומלמד פילוסופיה ומחשבת ישראל.


ד"ר צבי בקרמן

חבר סגל

ד"ר צבי בקרמן מלמד אנתרופולוגיה של החינוך בבית הספר לחינוך ובמרכז מלטון לחינוך יהודי באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי העניין העיקריים שלו כוללים לימודי זהות תרבותית, אתנית ולאומית, ובכלל זה תהליכי זהות ומשא ומתן במהלך מפגשים בין-תרבותיים ובסביבות לימוד פורמליות ובלתי-פורמליות. עוד הוא עוסק באופנים שבהם רעיונות ומושגים כמו תרבות וזהות, מצטלבים עם נושאים של צדק חברתי, חינוך בין-תרבותי, חינוך לשלום וחינוך לאזרחות. בתמיכת קרנות פורד, ספנסר וברנרד ואן-ליר הוא מנהל מאז 1999 מחקר אתנוגרפי ארוך טווח בבתי ספר מעורבים/דו-לשוניים פלסטיניים-יהודיים בישראל. הוא פרסם מאמרים אקדמיים רבים בתחומי מחקר אלו, ובין ספריו: Teaching Contested Narratives Identity, Memory and Reconciliation in Peace Education and Beyond Cambridge University Press (2012), The International Handbook of Migration, Minorities and Education Understanding Cultural and Social Differences in Processes of Learning Springer (2014), and The Promise of Integrated Multicultural and Bilingual Education Oxford University Press (2016). צבי מרצה בבית הספר בתחום החינוך.


פרופ' מוטי גולני

חבר סגל

פרופ' מוטי גולני הוא פרופסור מן המניין, היסטוריון, ביוגרף וראש המכון לחקר הציונות וישראל ע"ש וייצמן באוניברסיטת תל אביב. עיקר עניינו המחקרי בשאלות של מוסר, זיכרון, פוליטיקה ומלחמה בהיסטוריה של היישוב ושל מדינת ישראל. הוא מתמחה בתקופת המנדט בפרספקטיבה של הקשר הציוני-בריטי, ואף עומד בראש הפורום הישראלי של חוקרי המנדט. מספריו: "תהיה מלחמה בקיץ, על הדרך למלחמת סיני, 1956" (1997); "ציון בציונות, התנועה הציונית, ישראל וירושלים" (2000); "מלחמות לא קורות מעצמן, על זיכרון, כוח ובחירה" (2002); "ימים אחרונים, המנדט, פינוי ומלחמה" (2009); "הנציב האחרון, הגנרל סר אלן גורדון קאנינגהם" (2011); "עצמאות ונכבה, עם עאדל מאנע, שני נרטיבים של 1948" (2011); (2013) "Palestine Between Politics and Terror, 1945-1947"; הוא כתב יחד עם פרופ' יהודה ריינהרץ את הביוגרפיה של חיים וייצמן בשנים 1952-1922 (2020). בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית מוטי מפתח ומלמד את תחום החשיבה ההיסטורית והזיכרון בכלל, ובחברה הישראלית בפרט, ככלי ללימודי החברה בישראל.


ד"ר ירון גירש

חבר סגל

ד"ר ירון גירש הוא סוציולוג וחוקר העוסק בחינוך ובבני נוער. הוא סיים בהצטיינות יתרה לימודים לתואר מוסמך בסוציולוגיה של החינוך, והשלים תואר שלישי במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת הדוקטורט שלו עוסקת בתפישות הגבורה בקרב בני נוער בישראל. ירון שימש כראש החוג לחינוך בלתי פורמלי במכללה האקדמית ע"ש דוד ילין. כיום הוא מלמד סוציולוגיה ופילוסופיה של החינוך באוניברסיטה העברית, ונבחר למרצה מצטיין פעמים רבות. על הישגיו בלימודים הוענקו לו מלגת הנשיא, פרס פולונסקי, המלגה על שם לוי אשכול ופרס הרקטור לתואר מוסמך.


פרופ' אריאל הירשפלד

חבר סגל

פרופ' אריאל הירשפלד הוא חוקר ומבקר תרבות. הוא פרופסור מן המניין בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית, ובה למד מוזיקולוגיה וספרות עברית. בשנים 2012-2008 כיהן כראש החוג לספרות עברית. במשך עשרים וחמש שנה היה גם מורה בבי"ס תיכון בירושלים. אריאל מפרסם מסות ומאמרים בארץ ובעולם, ובמשך שנים כתב טור שבועי במוסף "הארץ". בין ספריו: "אתן היודעות – שיח האהבה באופרות של מוצרט" (1994), "רשימות על מקום" (2000), "אל אחרון האלים – מסה על מזרקות רומא" (2003), "רישומים של התגלות" (2006), "כינור ערוך – לשון הרגש בשירת ח"נ ביאליק" (2011), "לקרוא את ש"י עגנון" (2011).​ אריאל מרצה בבית הספר בתחום לימודי הרוח והיהדות.


פרופ' משה הלברטל

חבר סגל

פרופ' הלברטל הוא פרופסור למחשבת ישראל ולפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים ופרופ' למשפטים באוניברסיטת ניו יורק ובמרכז הבינתחומי בהרצליה. הוא מחברם של הספרים Idolatry (בשיתוף עם אבישי מרגלית) ו-People of the Book: Canon, Meaning and Authority, שניהם בהוצאת אוניברסיטת הרוורד. כמו כן הוא מחברם של הספרים "מהפכות פרשניות בהתהוותן" ו-"בין תורה לחכמה: ר' מנחם המאירי ובעלי ההלכה המיימונים בפרובנס", שניהם יצאו לאור בעברית בהוצאת מאגנס. ספרו "על דרך האמת: הרמב"ן ויצירתה של מסורת" יצא לאור בהוצאת כתר ומכון הרטמן. ספריו Concealment and Revelation, ו-On Sacrifice יצאו לאור בהוצאת אוניברסיטת פרינסטון ב-2012, וספרו האחרון Maimonides Life and Thought יצא אף הוא לאור בהוצאת פרינסטון ב 2014. משה הוא זוכה פרס ברונו של קרן רוטשילד וחבר האקדמיה הלאומית למדעים של מדינת ישראל. משה מרצה בבית הספר בתחום לימודי הרוח והיהדות.


פרופ' עמי וולנסקי

חבר סגל

פרופ' עמי וולנסקי הוא פרופ' לחינוך. לאורך השנים שילב בין פעילות אקדמית לבין פעילות במגוון תפקידים בשדה החינוך. הוא חבר סגל ההוראה של בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב. בין הספרים שפרסם: "אקדמיה בסביבה משתנה – מדיניות ההשכלה הגבוהה של ישראל 1952-2004", "The Pendulum Syndrome" בנושא של מרכוז וביזור במדיניות החינוך באנגליה ובווילס, ו"תלמידי האתמול תלמידי המחר – שלושה גלים של רפורמות בעולם החינוך". עמי כיהן כמדען הראשי של משרד החינוך בשנים 2016-2013. במסגרת תפקידו יזם שורה של מחקרים אשר נועדו לקדם את מדיניות החינוך, ובהם מחקר השוואתי בתחום רפורמות למידה במאה העשרים ואחת בין שבע מדינות; מחקר ופיתוח מדיניות שפות זרות; מו"פ בתחום השפה העברית ואחר בתחום השפה הערבית; מיזם מחקרי ארוך טווח עם הקרן הלאומית למדעים, מחקרים בתחום ההוראה ועוד. עמי היה יועץ להשכלה גבוהה לארבעה שרי חינוך. במסגרת תפקידו היה פעיל ומעורב בייזום תוכנית האב למכללות אקדמיות, תוך שיתוף פעולה הדוק עם מל"ג ועם ות"ת. כמו כן היה ראש אגף תכנון במשרד החינוך. במסגרת תפקיד זה פעל לעיצוב מדיניות החינוך: ייזום המעבר של בתי הספר לניהול עצמי, תוכניות להעלאת שיעור הזכאות לתעודת בגרות ועוד. עמי מרצה בבית הספר בתחום לימודי החינוך.


פרופ' ענת זוהר

חברת סגל

פרופ' ענת זוהר היא פרופסורית מן המניין בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית. בשנים 2009-2006 שימשה כיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. בתפקיד זה הובילה תהליך של שינוי חינוכי במערכת החינוך בישראל, שעיקרו הטמעה של חינוך לחשיבה ולהבנה במקצועות הלימוד השונים ("אופק פדגוגי"). תחומי ההתמחות האקדמיים שלה הם: הוראת המדעים, למידה והוראה, פיתוח חשיבה של תלמידים, מטה-קוגניציה, פיתוח מקצועי של מורי​ם בהקשר של הוראת חשיבה, מגדר והוראת המדעים, מגדר וחינוך מחוננים, גישור על הפער בין מדיניו​ת חינוכית לשינויים בהוראה ולמידה, ודרכים להטמעת פרויקטים חינוכיים בתחום פיתוח החשיבה בראייה מערכתית. ענת מרצה בבית הספר בתחום לימודי החינוך. לאתר האינטרנט של פרופ' ענת זוהר >>


ד"ר גילי (מבצרי) זיוון

חברת סגל

ד"ר גילי (מבצרי) זיוון עוסקת שנים רבות בחינוך, בהוראת מקרא, בתלמוד, במדרש ובמחשבה יהודית. בשנים 2008-2001 ניהלה את "מרכז יעקב הרצוג ללימודי יהדות" בעין צורים. בשנים אלו הקימה, יחד עם שותפיה לדרך, את המכינה הקדם-צבאית לבנות דתיות "צהלי" ואת תוכנית "אופק" לזהות יהודית לסטודנטים דוברי רוסית. גילי היא פעילה חברתית בתחומים של דו-קיום יהודי-ערבי, ופעילה למען שיתופן של נשים בטקסי חיים, לימוד תורה והנהגה. היא שימשה כחברת ועד "קולך" (תנועת נשים דתיות פמניסטיות), וחברת מזכירות "עוז ושלום" (תנועת השמאל הדתית בישראל). גילי פרסמה מאמרים רבים בנושאי אמונה בעידן של ספקות, דת ופלורליזם, אמונה נוכח שכול, ציונות דתית, דת ומגדר ועוד. בשנת 2005 יצא ספרה "דת ללא אשליה", שהוא עיבוד לעבודת הדוקטורט שלה. לאחרונה היא מתמקדת בעיקר בחקר זרמים בציונות הדתית. כיום גילי היא חברת סגל אורח בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית בירושלים ובמרכז מנדל למנהיגות בנגב. כמו כן היא מנחה בתי מדרש ומרצה במסגרות שונות. היא חברת קיבוץ סעד, ובו פועלת למען שיתוף נשים במרחב הדתי ומרכזת בהתנדבות את פעילות קבוצת "רוקמות" בשדרות. בשעות הפנאי היא מציירת, והציגה עד כה בשמונה תערוכות יחיד. בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית גילי מרצה בתחום לימודי הרוח והיהדות, ובמרכז מנדל למנהיגות בנגב היא חברת סגל בתוכנית מנדל למנהיגות אזורית בעוטף עזה.


​פרופ' יונתן כהן

חבר סגל

​פרופ' יונתן כהן מילא כמה תפקידים במחלקה לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים. בין תפקידיו: ראש בית הספר לחינוך ע"ש שלמה פוקס, ראש החוג לחינוך ומנהל חינוכי של תוכנית רביבים, ובתפקידו האחרון הוא עמד בראש מרכז מלטון לחינוך יהודי. הוא בעל תואר דוקטור במחשבת ישראל וחינוך, ותחומי המחקר העיקריים שלו הם פילוסופיה של החינוך היהודי ותאוריות בתכנון לימודים. הוא מחבר הספר "תבונה ותמורה: פנים בחקר הפילוסופיה היהודית ותולדותיה" בהוצאת מוסד ביאליק. כמו כן הוא ערך והקדים מבוא לאנתולוגיה של הכתבים החינוכיים של פרופ' שלמה פוקס, שיצאה לאור בהוצאת מנדל וכתר. יונתן הוא בוגר תוכנית עמיתי ירושלים. בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית יונתן מרצה בתחום מחשבת החינוך.


ד"ר יהודה מימרן

חבר סגל, ממונה על המיון בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית

בתפקידו האחרון היה ד"ר מימרן מנכ"ל אליאנס – כל ישראל חברים בארץ. במסגרת זו פעל בתוך מערכת החינוך הפורמלית לקידום מצוינות חינוכית שאינה מותנית במעמד כלכלי-חברתי או במיקום גאוגרפי ולעידוד חינוך יהודי-ציוני המדגיש אחריות, ערבות ומעורבות חברתית. במרחב הקהילתי-ציבורי פעל יהודה ליצירת שפה יהודית-חברתית ולהנחלתן וטיפוחן של קבוצות מנהיגות. בשנת 2014 קיבל את פרס "פלג" על קידום ההבנה, הקבלה והשיתוף בין מגזרים שונים בעולם היהודי. בעבר הקים יהודה את תוכנית "מורשה" להעמקת החינוך היהודי והמעורבות הקהילתית, שכללה יותר מ-100 בתי ספר מהחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי. כמו כן הקים את "המרכז למנהיגות יהודית-חברתית: ממזרח שמש" – ארגון לאקטיביזם חברתי המחנך את חבריו על ברכי ערכי היהדות הספרדית-החברתית. לפני כן ניהל יהודה את בית הספר היסודי וחטיבת הביניים "מורשת" במבשרת ציון. ליהודה תואר ראשון בפסיכולוגיה ופילוסופיה, תואר שני בפסיכולוגיה קלינית ותואר דוקטור בחינוך יהודי, כולם מן האוניברסיטה העברית בירושלים. יהודה הוא בוגר מחזור ג' בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. יהודה מוביל בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית את תחום החינוך ואת מערך סדנאות העמיתים, וכן הוא אחראי על תהליך המיון לבית הספר.


ד"ר דפנה מיתר

חברת סגל

ד״ר דפנה מיתר היא אונקולוגית ילדים ומומחית ברפואה פליאטיבית. היא מטפלת ומלווה באופן הוליסטי מטופלים ובני משפחותיהם בעת התמודדות עם מחלות מורכבות ומצבים מאיימי-חיים, וממקימי תחום הליווי הרוחני בארץ. דפנה מרצה לצוותי רפואה וחינוך בנושאים של התמודדות פרטנית ומשפחתית עם מחלות קשות וליווי מטופלים בסוף החיים. ספרה ״מלח על השפתיים״, המיועד לילדים, דן בנושא הכאוב של אחים לילדים חולים וספרה ״על סף החיים״ מציג דרך פרוזה את משנתה בשאלה מה הוא ריפוי. עד לפני שנתיים הובילה דפנה את פעילות החוג לחינוך רפואי באוניברסיטת תל אביב. הנושאים החינוכיים שבהם התרכזה היו מיומנויות בין-אישיות ותקשורת, פיתוח זהות מקצועית אישית, פרופסיונליזם, מודעות עצמית ורפלקסיה, מיומנויות בין-תרבותיות וקשרי רפואה-קהילה. בשנים האחרונות דפנה עוסקת בהכשרה ובלווי של מנהיגות בחינוך רפואי ומייעצת למיזמים שמטרתם לקדם את החינוך הרפואי בארץ ולשפר את איכות העשייה הרפואית המשתמעת מחינוך מיטבי.


ד"ר מרים סמט

חברת סגל

ד"ר מרים סמט היא היסטוריונית של החינוך ושל החברה הישראלית. מחקרה עוסק במגוון סוגיות הנוגעות להתגבשותו של החינוך העברי והישראלי במאה התשע עשרה ובמאה העשרים, ובהן: התפתחות הפדגוגיה כחלק מהמודרנה; מגמות שונות בשיח הפדגוגי הגלובלי בהקשריהן המקומיים; היחסים בין האקדמיה לשטח בחינוך הישראלי ותחום החינוך כמקרה מבחן של המגמות והאתגרים המרכזיים בחברה בישראל. ספרה, אשר עתיד לצאת לאור בהוצאת מאגנס, מנתח את שיח החינוך ביישוב העברי ומציג את ההשפעות השונות על השיח ואת הנתיבים שבהם זרם הידע בתחומי הפדגוגיה והחינוך אל היישוב בארץ באותן השנים. מרים השלימה את התואר השני שלה במכון ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית בירושלים ובמהלך הדוקטורט הייתה חוקרת בקבוצת מחקר במרכז מנדל סכוליון ודוקטורנטית בבית ספר ג'ק ג'וזף ומורטון מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח. לאחר מכן שימשה כחוקרת אורחת במכון שמעון דובנוב להיסטוריה ותרבות יהודית באוניברסיטת לייפציג (2017); כעמיתת מחקר באוניברסיטה החופשית בברלין (2018); וכחוקרת בפרויקט מחקר משותף לאוניברסיטת בראונשוויג והאוניברסיטה העברית בתמיכת קרן המדע הגרמנית (2021-2018). בעבר הייתה מרים סגנית מנהלת של מרכז נוער שוחר מדע באוניברסיטה העברית בירושלים וכן רכזת בכירה בבית הספר המרכזי להוראת השואה ביד ושם.


ד"ר עמיחי עמית

חבר סגל

ד"ר עמיחי עמית חבר סגל בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית ובמכון מנדל למנהיגות. הוא חוקר וכותב על תורת המוסר, ומלמד באוניברסיטת תל-אביב ובמרכז האקדמי שלם. מחקרו עוסק במגוון נושאים באתיקה, החל בשאלות הנוגעות לטבעם של ערכים והצדקות מוסריות, דרך סוגיות של משמעות בחיים, וכלה בתחומים יישומיים יותר, כגון אתיקה סביבתית ואתיקה של הטכנולוגיה. נוסף על כך, עמיחי שותף-מייסד של שני מיזמים חינוכיים: הראשון, "משמע", שואף לשלב את לימודי הפילוסופיה בקהילה דרך דיון בשאלות הרלוונטיות לחיי היומיום ותוך הנחיה בקבוצות קטנות. השני, "מעלות", הוא מיזם חינוכי שמטרתו להרחיב ולהעמיק את הבנת משבר האקלים על המורכבות ורב-המערכתיות שלו בקרב הציבור הרחב. לעמיחי תואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב ותואר ד״ר בפילוסופיה מאוניברסיטת שיקאגו.


יונינה פלורסהיים

חברת סגל

ליונינה פלורסהיים תואר שני בהיסטוריה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. היא ניהלה את המרכז להוראת מדעי היהדות במכון למדעי היהדות באוניברסיטה העברית, לימדה היסטוריה בבתי ספר תיכוניים, ובמשך עשרים שנה לימדה במכון "כרם", בעיקר בתחום הכשרת מורים להיסטוריה. היא אף חיברה ספר לימוד בהיסטוריה שיצא בהוצאת מרכז זלמן שזר ב-2008 – "תולדות ארצות הברית: חזון, משברים וצמיחה". בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית יונינה אחראית על מסלול הסטאז'.


ד"ר רות קלדרון

חברת סגל

​ד"ר רות קלדרון היא אשת חינוך וחוקרת תלמוד הפועלת לקידום תרבות עברית ישראלית ויהודית, לטיפוח לומדי תורה בעולם החילוני, ולעיצוב מרחב ציבורי הומניסטי ליברלי ועשיר בתרבות. שירתה כחברת כנסת וסגנית יו"ר הכנסת ה-19 מטעם מפלגת "יש עתיד". ייסדה את בית מדרש "אלול" בירושלים ואת "עלמא – בית לתרבות עברית" בתל אביב. כמו כן שימשה ראש אגף תרבות וחינוך בספרייה הלאומית. על פועלה זכתה בפרס "אבי-חי", בפרס רוטברג בחינוך יהודי ובתוארי דוקטור לשם כבוד מאונ' ברנדייס, מבית המדרש לרבנים JTS בניו יורק, מבית המדרש של התנועה ליהדות מתחדשת בפילדלפיה ומהמכללה העברית בבוסטון. ספריה: "השוק. הבית. הלב"; ו"אלפא ביתא תלמודי" מציעים קריאה אישית באגדות התלמוד. ספרי הילדים "סיפור על גשם" ו"הנסיכה והאבן" מציעים עיבוד של אגדות תלמודיות וחסידיות לילדים. בעלת תואר מוסמך ותואר דוקטור מהחוג לתלמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. בוגרת מחזור א' של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית.


ד"ר איל שאול

חבר סגל

ד"ר איל שאול הוא איש חינוך, יועץ אישי למנהלים ומנחה קבוצות. בעברו עמד בראש מרכז "קשת" להתפתחות מקצועית, חדשנות ויזמות של המכללה האקדמית בית ברל. כמו כן, היה ראש תחום התפתחות ולמידה במכון "אבני ראשה", ובמסגרת זו הקים את תחום הפיתוח המקצועי למפקחי בתי ספר. לפני כן שימש כמפקח כולל של משרד החינוך על החינוך העל-יסודי בתל-אביב-יפו, שם הוביל את מדיניות משרד החינוך ומינהל החינוך של העיר. איל ניהל את קריית החינוך "אורט יד סינגאלובסקי" בתל אביב ואת בית הספר התיכון "גבעת גונן" בירושלים. לאיל תואר שני בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ותואר ראשון בתכנית רב-תחומית למצטיינים בפסיכולוגיה, אנתרופולוגיה וחינוך, שניהם מן האוניברסיטה העברית בירושלים. לאיל תואר דוקטור מבית הספר למנהל עסקים, אוניברסיטת הסורבון, פריז. איל הוא בוגר מחזור י"ד של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית איל משמש כדיקן העמיתים, מוביל תחום המנהיגות ואחראי על תחום ההנחיה האישית ופיתוחו ועל הדרכת המנחים האישיים.


דלית שטאובר

חברת סגל

דלית שטאובר היא אשת חינוך. היא הייתה פעמיים מנכ״לית משרד החינוך (בשנים 2013-2011 ובשנים 2023-2021), מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך, מ״מ מנהלת הטלוויזיה החינוכית, מפקחת ומתאמת החינוך העל-יסודי, וכן מילאה מגוון של תפקידי ניהול, הדרכה והוראה בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. בין המהלכים הרבים שהובילה היו מעבר המעונות ממשרד העבודה למשרד החינוך ויישום פרק החינוך בדוח ועדת טרכטנברג. דלית הטמיעה תהליכי עבודה מבוססי נתונים והשלימה את תהליכי יישומן של רפורמת "אופק חדש" ורפורמת ״עוז לתמורה". בתקופתה התבצע תכנון אסטרטגי של התאמת מערכת החינוך למאה ה-21 ונוהלו תהליכים למיצוב ולתיקוף של שיתופי פעולה עם המגזר השלישי. דלית זכתה בפרסי הצטיינות רבים, בהם עיטור מופת מטעם תנועת "אומץ" על תרומה מיוחדת לקהילה ולחברה, פרס מנכ״ל כעובדת מצטיינת של משרד החינוך, פרס נח מוזס לעובדת מצטיינת ופרס המחוז לראש צוות עיר מצטיין. עם פרישתה ממשרד החינוך עמדה בראש ועדת שטאובר לקידום נשים בשירות המדינה. כמו כן כיהנה בשורת דירקטוריונים, כיו"ר הוועד המנהל של המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל, כחברת מועצת תאגיד השידור הציבורי, כחברת הנהלת ״יד ושם״ ועוד. כיום דלית משמשת כדירקטורית בבנק מסד, ביונייטד ובשורת מיזמי הייטק. דלית עובדת כיועצת אסטרטגית בינלאומית וכמרצה לתואר שני בייעוץ ארגוני בקריה האקדמית אונו. בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית דלית היא חברת סגל.


​ד"ר נטע שר-הדר

חברת סגל, מנהלת המרכז למדיניות בחינוך

ד"ר נטע שר-הדר אחראית על תחום המינהל והמדיניות הציבורית בבית הספר ומרצה בתחום לימוד זה. כמו כן, היא אחראית על לימודי הבחירה ועל תהליכי ההערכה והלמידה הדיגיטלית בבית הספר. תחומי המחקר וההוראה שלה עוסקים ביישום מדיניות, בכשלי מדיניות, בניתוח מדיניות, ברפורמות בארגונים ציבורים ובביקורת המדינה, ומחקריה מתפרסמים בכתבי עת בתחום. בבית הספר היא גם חוקרת שותפה של המפגש בין תאוריה למעשה במדיניות ציבורית. נטע ערכה במשותף עם ד"ר ליהיא להט ופרופ' גל-נור את הספר Collaborative Governance: Theory and Lessons from Israel (Palgrave Macmillan, 2021). בשנים 2015-2018 היא הייתה מנהלת אקדמית שותפה (עם ד"ר ליהיא להט) של מחקר על משילות משולבת במרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה ע"ש יעקב חזן במכון ון-ליר בירושלים. כיום היא גם חברת סגל במחלקה למינהל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר.


סגל אורח, מנחים ויועצים

צחי גולן

חבר סגל אורח

צחי גולן הוא איש חינוך, יועץ למנהלים ולארגונים ובעל עבר עשיר בעבודה עם אוכלוסיות בסיכון במגזרי אוכלוסייה שונים. לצחי ניסיון רב בניהול בתחומי חינוך-חברה-רווחה במגזר הציבורי, והצלחות מוכחות בהובלת שינויים ארגונים ומקצועיים מקיפים בארגונים שניהל. לצחי תואר ראשון ושני בהיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. כמו כן, הוא בוגר התוכנית לייעוץ ופיתוח ארגוני בגישה פסיכואנליטית-מערכתית. בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית צחי מלמד ומנחה בתחומי חינוך וניהול, בדגש על נוער בסיכון ושלטון מקומי. צחי הוא בוגר מחזור י"ז בבית הספר.


פרופ' סם ויינברג

חבר סגל אורח

פרופ' סם ויינברג הוא פרופסור לחינוך ולהיסטוריה באוניברסיטת סטנפורד. הוא עומד בראש תוכנית הדוקטורט להוראת היסטוריה של האוניברסיטה, ונמנה עם החוקרים המובילים בעולם העוסקים בסוגיות של למידת היסטוריה והוראתה. בשנים 2010-2007 ייסד את מרכז המידע להוראת ההיסטוריה הלאומית מטעם משרד החינוך האמריקני ועמד בראשו. מחקריו נוגעים לתפר שבין שלושה תחומים: היסטוריה, מדעי הקוגניציה וחינוך. פרופ' ויינברג הוא מחבר הספר "חשיבה היסטורית: קווים לעתיד לימודי העבר". ב-2007 הוענק לו פרס "ויליאם גילברט" מטעם האגודה ההיסטורית האמריקנית, וב-2008 פרס "ג'יימס הארווי רובינסון" עבור המחקר החשוב ביותר על הוראת ההיסטוריה. בשנים 2015-2014 שימש פרופ' ויינברג יושב ראש ועדת הביקורת מטעם המועצה להשכלה גבוהה, אשר חקרה את יעילותן של שמונה המחלקות והפקולטות האוניברסיטאיות לחינוך בישראל.


ד"ר יובל עברי

חבר סגל אורח

ד"ר יובל עברי הוא סוציולוג וחוקר תרבות המתמקד בהיסטוריה אינטלקטואלית-פוליטית בארץ ישראל/פלסטין במפנה המאה העשרים. הוא למד מדע המדינה ולימודי תרבות באוניברסיטה העברית וסיים את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת תל אביב בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה. שנים רבות עסק בפעילות חברתית-חינוכית במסגרות שונות. יובל היה עמית פוסט-דוקטורט במכון ללימודים מתקדמים בברלין (2014-2013), חוקר אורח באוניברסיטת קיימברידג' (2012-2010), עמית מחקר במכון ון-ליר (2010-2005), בשנים 2018-2016 היה עמית פוסט-דוקטורט בבית הספר ללימודי אפריקה והמזרח באוניברסיטת לונדון [SOAS] ועמית מחקר במרכז כ"ץ ללימודי יהדות מתקדמים באוניברסיטת פנסילבניה (2018). יובל הוא בוגר מחזור י"ד של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, והיה מעורב בתקופה זו בהקמת תוכנית להעדפה מתקנת לסטודנטים מהפריפריה באוניברסיטה העברית. כיום הוא עמית לברהולם (Leverhulme) באוניברסיטת קינגס קולג' לונדון. בבית הספר מרצה יובל בתחום לימודי החברה הישראלית כהקשר למנהיגות חינוכית.


פרופ' לי שולמן

חבר סגל אורח

פרופ' לי שולמן הוא נשיא אמריטוס של קרן קרנגי לקידום ההוראה, והיה פרופסור לחינוך ופרופסור של כבוד לפסיכולוגיה באוניברסיטת סטנפורד. כמו כן היה פרופסור לפסיכולוגיה חינוכית וחינוך רפואי באוניברסיטת מדינת מישיגן, והיה המנהל-השותף המייסד של המכון לחקר ההוראה באוניברסיטה זו. הוא הנשיא לשעבר של האגודה האמריקנית לחקר החינוך, חבר באקדמיה הלאומית לחינוך, וכיהן הן בתור סגן נשיא והן בתור נשיא של הארגון. ב-2002 נבחר לעמית באקדמיה האמריקנית לאמנויות ומדעים. שולמן חזר זה לא מכבר לאוניברסיטת סטנפורד, ושם הוא עוסק עם תלמידיו בחקר החינוך היהודי. מחקריו וכתיבתו עוסקים בחקר ההוראה ובחינוך מורים, צמיחת הידע בקרב לומדי ההוראה, הערכת ההוראה, חינוך רפואי, הפסיכולוגיה של הוראת המדעים, מתמטיקה ורפואה, הלוגיקה של מחקר חינוכי ואיכות ההוראה בהשכלה הגבוהה.


צוות

מורן דדון

רכזת מנהלית

מורן היא רכזת מנהלית בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. לפניכן היא רכזה את תחום הכספים ביחידת בוגרי מנדל. בתפקידה הקודם שימשה כעוזרת אישית לסמנכ"ל השיווק בחברת ארפל. לפני כן ניהלה מורן סטודיו כלל-ארצי לעיצוב אופנה בשם זיוה ד'אור. מורן בעלת תואר בוגר במנהל עסקים עם ההתמחות במשאבי אנוש ותואר מוסמך במנהל עסקים עם התמחות בשיווק, שניהם מהמרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה.


שרה כהן-בהט

רכזת בית הספר

לפני הצטרפותה לבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית הייתה שרה כהן בהט אחראית תוכניות ביקורים במדור לביקורים רשמיים ב"יד ושם". לשרה ניסיון רב בהובלת פרויקטים, בניהול והפקה של אירועים, בבנייה וייעול של תהליכי עבודה, בניהול ממשקים מרובים ועוד. כמו כן היא פועלת בהתנדבות כיו"ר עמותת הורים בבי"ס הדוגל בחינוך פתוח-דיאלוגי. לשרה תואר ראשון במנהל עסקים מהאוניברסיטה הפתוחה ותואר שני בלימודי אירופה מהאוניברסיטה העברית.


ינה נכט

מובילת קהילת הבוגרים של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית

ינה בעלת ניסיון בהובלת תהליכי שינוי רב-מערכתיים ובין-מגזריים, ניהול תוכניות חברתיות ומעורבות בפעילות ציבורית ענפה. לפני הצטרפותה לבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית שימשה כמנהלת קרן מהלך, הפועלת לפיתוח הכנסות עצמיות בארגונים חברתיים. במסגרת תפקידה הייתה אחראית על הקמת פורום הבוגרים של הקרן וליוותה עשרות מנהלים ומנהלות בהטמעת תהליכי שינוי ארגוניים. בעבר מילאה כמה תפקידי ניהול בשדה החברתי, בהם: מנהלת תוכנית חינוכית לבני נוער בפדרציית לוס אנג'לס ומנהלת המרכז ליזמות בחינוך בעיריית בת ים. לינה תואר שני במנהל ומנהיגות בחינוך ותואר ראשון במדעי המדינה והיסטוריה של המזה"ת מאוניברסיטת תל אביב, ותעודת הוראה מסמינר הקיבוצים.


מיכה ספיר

עוזר מחקר ופיתוח

מיכה ספיר הוא תלמיד לדוקטורט בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית. את התואר השני בסוציולוגיה של החינוך הוא קיבל מהאוניברסיטה העברית, ואת התואר הראשון בלימודי מגדר ומיניות ובמדעי החינוך – מאוניברסיטת ייל בארה"ב. לפני הצטרפותו למנדל שימש מיכה כעוזר מחקר וכעוזר הוראה באוניברסיטה העברית, כרכז קשרי חוץ במכון לחקר הטיפוח בחינוך, וכחוקר מתמחה במכון הישראלי לדמוקרטיה. מיכה הוא גם זמר במקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ובעבר ניצח על מקהלת "הזמיר" בהופעותיה בישראל ובארה"ב. בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, מיכה הוא עוזר מחקר ופיתוח פדגוגי.


אסתר דנה שאולי

אחראית תהליך המיון

לאסתר דנה שאולי תואר שני בחדשנות ויזמות במסלול האקדמי של המכללה למנהל, ותואר ראשון בתקשורת ובסוציולוגיה מהאוניברסיטה הפתוחה. לפני הצטרפותה לבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית שימשה כעוזרת סמנכ"ל הכספים במל"ג, עבדה במחלקת הכספים והנסיעות של בכירי הסוכנות היהודית ואנשי המשלחות, וכן שימשה כעוזרת הפקה בחדשות ערוץ 2 ובערוץ הכנסת, והייתה רכזת קהילה ותרבות במטה בנימין. אסתר מציירת ציורי שמן, ואחד מציוריה, "בורא פרי הגפן", הוצג בתערוכה בבית השחזור בראש פינה.


גילי שטרן

רכז למידה דיגיטלית

גילי שטרן – בוגר תוכנית העמיתים Sauve Scholars במונטריאול מטעם אוניברסיטת מק'גיל וממשלת קנדה, הוא קופירייטר, איש פרסום ובעל חברה להקמת אתרי אינטרנט בירושלים. במהלך השנים עבד גילי גם כתסריטאי, סופר צללים, מפיק חדשות בערוץ 10 ומפיק התוכנית זוכת הפרסים "דין וחשבון" עם רינו צרור. לאחרונה השלים גילי קורס מורי דרך של משרד התיירות מטעם אוניברסיטת חיפה והוא כיום מתפעל את מערכת הלמידה האינטרנטית של ביה"ס מנדל למנהיגות חינוכית – החצר.


נתנאל שפיגל

אחראי טכנו-פדוגוגיה

לפני הצטרפותו לבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית היה נתנאל רכז טכנו-פדגוגי באגף חינוך ותרבות שבספרייה הלאומית, ולפני כן היה שותף להקמת מרכז לחדשנות ויזמות במכללה האקדמית הרצוג. לנתנאל רקע נרחב בפדגוגיה ובתהליכי למידה, והוא משלב ניסיון רב וידע בתחום אפיון וחוויית משתמש בדיגיטל. כמו כן הוא מתמחה ביציקת תוכן פדגוגי לתבניות דיגיטליות מתאימות, תוך התייחסות לחוויית השימוש. לנתנאל תואר ראשון בחינוך במסלול תנ"ך ותושב"ע מהמכללה האקדמית הרצוג, תואר שני מחקרי במקרא מאוניברסיטת בר-אילן, והוא בוגר לימודי חווית משתמש (UX/UI) ממכללת Netcraft וקורס עיצוב גרפי ממכללת שנקר. כמו כן הוא בוגר התוכנית הרב-תרבותית SUT – Starting up Together של מרכז פרס לשלום ולחדשנות.