במסגרת התרגיל הקבוצתי חקרו עמיתי מחזור כ"ו במשך שלושה שבועות את נושא ההכלה והשילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך בירושלים – נושא שנבחר בשיתוף בין בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית לבין מנהל חינוך ירושלים. התרגיל כלל ראיונות עם בעלי תפקידים במשרד החינוך, בעיריית ירושלים ובמנח"י, וכן ראיונות עם מנהלי בית ספר וגננות בירושלים, נציגי הורים וארגוני תמיכה בהורים, יזמים חינוכיים, החברה למתנ"סים ומנהלים קהילתיים. באירוע שבו הוצגו המלצות המסמך כיבדו אותנו בנוכחותם סגנית ראש עיריית ירושלים ומחזיקת תיק החינוך
חגית משה, מנכ"ל קרן מנדל-ישראל
משה ויגדור, מנהל מנח"י
אביב קינן ומנהלת אגף בכיר יישום רפורמת ההכלה וההשתלבות במשרד החינוך
מירי נבון.
"הבחירה להציב את נושא ההכלה של ילדי החינוך המיוחד במערכת החינוך, לאור השינויים והתיקונים לחוק, היא בחירה שמשמעותה חיפוש של תובנות בנושא עכשווי, בועט, מאתגר, שמבקש שינוי אמיתי", אמרה
חגית משה, סגנית ראש עיריית ירושלים ומחזיקת תיק החינוך. "התהליך שעיבדתם ועברתם, במסגרת שלושת השבועות האחרונים, הוא המשך המחויבות של בוגרי בית הספר לרצון לעשות שינוי אמיתי, להביא משהו חדש".
ההמלצות במסמך מתמקדות בשלושה "צירי פעולה" שבהם מתקיימים תהליכי שילוב והכלה, ומטרתן לסייע בגיבוש תוכנית פעולה לשנת תש"פ עבור מנח"י, תוך התייחסות למאפייניה ולמורכבותה של העיר ירושלים. צירי פעולה אלו הם הציר הבית-ספרי, הציר הקהילתי, והציר העירוני. כמו כן, שני פרקים במסמך מוקדשים למערכות החינוך הערבית והחרדית בירושלים. ההמלצות עסקו בשאלות כמו "מהי תוכנית הפעולה המומלצת למנח"י לשם הגברת שילוב ילדים בחינוך מיוחד? מהם התנאים הנדרשים כדי להפחית את ההפניות לוועדות ההשמה? ומהם התנאים הנדרשים כדי להכניס כיתות מקדמות במערכת החינוך החרדית ובמערכת החינוך הערבית במזרח העיר?"
"התרגיל הקבוצתי הוא פרק לימוד מרכזי בשנת הלימודים השנייה אצלנו בבית הספר, ובמרכזו למידה תוך כדי מפגש והתמודדות עם סוגיה משדה החינוך שמעסיקה את המערכת", אמר
דני בר גיורא, מנהל בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. "השנה, לראשונה, ערכנו את התרגיל מול רשות מקומית. במהלך השבועות האחרונים נחשפתם לעולם החינוך המיוחד, על היופי שבו ועל האתגרים הגדולים שהוא מזמן. מהר מאוד הבנתם שיש לפניכם סוגיה חברתית מרכזית ורחבה הרבה יותר, ואני משוכנע שמתוך המסע הזה צמחה למידה בעלת ערך לכל אחת ואחד מכם".
מנהל מנח"י,
אביב קינן, הגיב על ההמלצות שהוצגו: "את הקשר עם העמיתים בהקשר של התוכנית הפרקטית הזאת אנחנו לא מסיימים הערב, והאינטראקציה תימשך, כדי ששנת הלימודים תש"פ תיראה אחרת מתשע"ט – בחיים של הילדים, בחיים של בתי הספר, במשאבים של בתי הספר".
מירי נבון, מנהלת אגף בכיר יישום רפורמת ההכלה וההשתלבות במשרד החינוך, הודתה לעמיתים על המסמך "ועל שהרמתם את האתגר הזה. נקודת האור החזקה ביותר בתוכנית שהצעתם היא נושא הקהילה – איגום המשאבים של הקהילה לטובת ההכלה וההשתלבות. בתוך הקהילה עצמה יש הרבה מאוד משאבים שחסרים בבתי הספר", אמרה נבון.
במסגרת התרגיל הוזמנו העמיתים לפורום ציבורי משותף שנערך במינהל הקהילתי בשכונת גילה בירושלים בהשתתפות אנשים עם צרכים מיוחדים, בני משפחתם, עמותות, גורמים מן המינהל וגורמים מאגף הרווחה, כדי לדון בשאלה כיצד אפשר ליצור תרבות פנאי משותפת, נגישה ומונגשת לאנשים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם. שיח ציבורי זה הוליד את הסרטון "מה השאלה", המבקש לייצר בסיס לשיח כן בבית הספר בשכונה, כשער לקהילה משותפת המכילה את כולם.
קראו את מסמך ההמלצות של עמיתי מחזור כ"ו – "ירושלים מכילה" >>
"רק שאלה" עם תושבים בעלי מוגבלויות משכונת גילה, בהפקת עמיתי מחזור כ"ו