חדשות ואירועים

"עת לחנוך" – תוכנית הכשרה למנהיגות חינוכית בהוראה

התוכנית הייחודית להכשרת מורים מיועדת למפונות ולמפונים מצפון הארץ ומדרומה, והיא תוצר של שיתוף פעולה בין בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית לאוניברסיטה העברית בירושלים

משתתפי התוכנית משוחחים


התוכנית מציעה מסלול אינטנסיבי של לימודי תעודת הוראה עם דגש על מנהיגות חינוכית, והיא כוללת מלגת שכר לימוד מלאה. התוכנית נועדה לתת מענה למחסור החמור בכוח אדם בהוראה וכן להציע עשייה משמעותית למפונים ולמפונות בתקופה של טלטלה עמוקה באורחות חייהם ובהיבטים רבים הנלווים להם, בהם היבטים תעסוקתיים. נוסף על כך, תוכנית זו היא הזדמנות ייחודית ליצוק לתהליך ההכשרה תכנים ודגשים פדגוגיים שבכוחם לתת מענה חינוכי לצו השעה ולצורכי התלמידים בתקופה יוצאת דופן ועתירת אתגרים שעמה מתמודדת מדינת ישראל.

את התוכנית, שהיא יוזמה משותפת של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית והמחלקה ללימודי הוראה בבית הספר לחינוך ע"ש סימור פוקס באוניברסיטה העברית בירושלים, מובילים במשותף ד"ר טלי אשר, חברת סגל בית הספר, ואילן רופין מהאוניברסיטה העברית.

משתתפי התוכנית בסיור לימודי


קבוצת המשתתפות והמשתתפים בתוכנית מגוונת ועשירה בתחומי דעת – הומניסטיקה, מדעים, אמנות וחינוך – ובהשכלה האקדמית – בעלי תואר ראשון (מזרח תיכון, אמנות), תואר שני (עבודה סוציאלית, היסטוריה) ותואר שלישי (מדעי הרפואה). המשתתפים מפונים משדרות וממפלסים מזה, ומקריית שמונה וממטולה מזה, ומגוריהם הזמניים אף הם באזורים שונים – ירושלים, תל אביב ועוד. כל אחד מהקבוצה מייצג סיפור, ויחד כולם מגלמים את סיפורה של החברה הישראלית בתקופה זו.

התוכנית כוללת למידה עיונית לצד התנסות מעשית: יומיים בשבוע המשתתפים לומדים באוניברסיטה העברית, יום בשבוע הוא יום למידה מקוונת ויום בשבוע בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. חטיבת הלימוד המתקיימת בבית ספר מנדל מאפשרת עבודה קבוצתית וליווי אישי. עם צוות ההוראה המלמד בתוכנית נמנים חברי וחברות סגל משני המוסדות, ותוכנית הלימודים כוללת נושאים כמו זהות חינוכית, נוירופדגוגיה, גיוון דרכי הוראה, חשיבותו של מבוגר משמעותי, אי-שוויון במערכת החינוך ועוד.

שלוש משתתפות בפעילות חינוכית


בימים אלה הגיע לסיומו תהליך הלמידה שהתקיים בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. לאורך התוכנית המשתתפים גילו מסירות עמוקה ללמידה, מחויבות גבוהה לתהליך ההכשרה, עניין רב בתכנים ונכונות להשקעה. הם דיווחו כי חוויית הלמידה נסכה בהם תחושה של בית, של הערכה ושל משמעות. דבריהם ממחישים איזו חשיבות טמונה בשילוב שבין נראות ואכפתיות לבין לימוד והעמקה: "אני מרגיש שהגעתי למקום הנכון בתקופה מערערת", "הלימודים בתוכנית הם עוגן שמספק בית", "הקרקע שלנו נשברה, וזו פעם ראשונה מאז תחילת המלחמה שאני מרגישה עטופה", "אחרי תקופה של חוויית פליטות ותלישות, המקום הזה מספק תחושת בית", "ההרגשה היא שיש לנו מטרת-על מחייבת ושאנחנו צועדים לקראתה יחד".

מסיימות ומסיימי התוכנית מגיעים לשדה החינוך עשירים בניסיון חייהם, מצוידים בהיכרות עומק עם הפריפריה הישראלית, מבינים מקרוב מהם צורכי השעה וטעונים בתחושת שליחות.


תמונה קבוצתית של משתתפי התוכנית משתתפי התוכנית (מימין לשמאל): שירי מיטלברג, אילון מסר, סמדר שמחה דהאן, יפעת אדרעי, יעל לוי, עלוה כהן, עמית סולטר, אסף סופר, שגיא שמעוני, חן לוריא, ליה אברמזון, פרח אבן צור, טלי אשר (מנהלת התוכנית), סימה גבאי, יעל פרקש, אילן רופין (מנהל התוכנית)