על בית הספר

​משימתו של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית היא להעשיר את מערכת החינוך בישראל במנהיגים מונחי חזון, שיש להם השאיפה, המחויבות וחוכמת המעשה הדרושים כדי לשפר את החברה הישראלית.

בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית הוא מיזם משותף עם משרד החינוך. הלימודים בבית הספר נמשכים שנתיים בהיקף מלא והעמיתים מקבלים במהלכם מלגת קיום. בוגרי התכנית ממלאים תפקידי מפתח בשדה החינוך. 

​בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית נוסד בירושלים בשנת 1992 כמיזם משותף לקרן מנדל-ישראל ולמשרד החינוך. עד היום סיימו את התכנית כ-400 עמיתים ועמיתות, שהשתלבו בתפקידי מפתח במערכת החינוך, רבים מהם כמנהלי בתי ספר, כמשרתי ציבור בעמדות מפתח במשרד החינוך ובמחלקות חינוך ברשויות מקומיות, ובארגונים חינוכיים וחברתיים שונים.

​מדי שנה מתקבלים לתכנית כעשרים עמיתים בעלי יכולת ניהולית, כישורים אינטלקטואליים גבוהים ומחויבות להוביל שינוי למען שיפור המציאות החברתית והחינוכית בישראל. העמיתים מגיעים מכל רחבי הארץ, ממגוון קבוצות האוכלוסייה ומרקעים אקדמיים ומקצועיים שונים, וכולם מכוונים לעשייה משמעותית בתחום החינוך בישראל.


לאורך שנתיים מקבלים העמיתים מלגת קיום חודשית המאפשרת להם להקדיש את כל זמנם ומרצם לתהליך הלימודי. תהליך זה כולל בירור זהות אישית ומקצועית, העמקה בלימוד עיוני, חשיפה לתחומי דעת חדשים, הבנת מורכבותו של שדה החינוך, תכנון מעשה חינוכי ויצירת קשרים בינאישיים מקצועיים משמעותיים. את תפיסת ההכשרה של בית הספר גיבשו פרופ' שלמה (סימור) פוקס ז"ל​​​ וצוות ההקמה והיא מתוארת בנאום​ שנשא פרופ' פוקס בטקס פתיחת שנת הלימודים הראשונה של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית.

על תהליך הלמידה

בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית מציע תכנית לימודים ייחודית בתחום טיפוח המנהיגות, המבקשת להרחיב ולהעמיק את הידע ואת היכולת של העמיתים לתרום לשדה החינוך בישראל. המרחב החינוכי בבית הס​פר מתאפיין בריבוי שדות ידע מקצועיים ותיאורטיים, ובהכלה של שונות תרבותית. מרחב זה מאפשר לעמיתים להתוודע למציאות החברתית מרובת התרבויות והזהויות לעומקה, להכיר זוויות מבט ותחומי ידע שונים, לנוע ביניהם בחופשיות ולהתבונן דרכם במצבים מורכבים. בית הספר רואה בריבוי זה משאב הכרחי ללמידה ולגיבוש זהות אישית-מקצועית אוטונומית, מודעת וביקורתית ולהבהרת החזון החינוכי. תהליכי למידה אלו מתאפשרים בזכות הרכב קבוצת העמיתים בבית הספר, הרכב חברי הסגל, מבנה תכנית הלימודים, תוכני יחידות הלימוד ואופי תוצרי הלמידה. 

על תכנית הלימודים

תכנית הלימודים מורכבת מכמה רכיבי יסוד קבועים, ומחלק נרחב הנבנה ומתגבש לאורך שנות הלימוד לפי מידותיו, צרכיו ונטיותיו של כל אחד מהעמיתים. היקף התכנית, התכנים והאופי הייחודי של התכנית מאפשרים לעמיתים לקיים תהליך בירור מעמיק של השקפת עולמם וזהותם האישית-מקצועית, להבהיר לעצמם את המטרות החינוכיות שהם מעוניינים להשיג, על מורכבותן, ולתרגם רעיונות אלו לתכנית פעולה.

עוד על תכנית הלימודים >>​ 

על המלמדים

חברי הסגל של בית הספר מגיעים ממגוון רחב של שדות ידע ופעולה, מהעולם האקדמי ומעולם המעשה. הרכב הסגל, המחויבות והפתיחות האינטלקטואלית שלו ומחויבותו לתהליך הלמידה של העמיתים יוצרים סביבת למידה המפתחת את יכולתם של העמיתים לנוע בין תיאוריה למעשה ובין מרחבי ידע שונים.

על המשך דרכם של הבוגרים

בסיום התכנית שבים העמיתים לשדה העשייה, וכאמור לעיל, מרביתם משתלבים בעמדות מפתח במערכת החינוך ובשירות הציבורי. בתהליך ההשמה של העמיתים בית הספר מסייע בבחינת כיווני פעולה שיאפשרו תרומה מרבית של כל עמית ועמיתה לחברה בישראל.

בסיום התכנית מצטרפים הבוגרים לקהילת בוגרי מנדל, והקשר בינם לבין בית הספר נשמר ומשמש בסיס ללמידה עצמאית ורשתית ולשותפויות עתידיות. 

​​

אודות קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל-ישראל

"מפעלנו הפילנתרופי מתאפיין במחויבותנו להשקיע באנשים שיש להם הרוח, הכוח והשאיפה לשנות את העולם" ​- ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל

ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל הקימו את קרן מנדל ב-1953 בעיר הולדתם קליבלנד, במדינת אוהיו. פעילות הקרן מבוססת על האמונה שמנהיגים מעולים, המונחים על-ידי רעיונות גדולים, הם המפתח לשיפור פני החברה ואיכות החיים של בני אדם בכל רחבי העולם. 

משימתה של קרן מנדל לתרום לשגשוגן של ארצות הברית וישראל כחברות צודקות, פתוחות ומיטיבות ולשפר את איכות החיים בשתי המדינות.

קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל מתמקדת בתחומים אלו: פיתוח מנהיגות, ניהול מלכ"רים, מדעי הרוח, חיים יהודיים והתחדשות עירונית. קראו עוד​ >>​​